Greep naar de fles!

Verduurzaming van de bestaande woningvoorraad geniet mijn bijzondere belangstelling. Na 25 jaar ervaring in restaureren, herbestemmen en transformeren van vele gebouwen, waaronder het merendeel rijksmonumenten, ligt nu mijn focus op ál het bestaand vastgoed.

Inspiratie aan de keukentafel
Thuis aan de keukentafel trachten we niet over werk te praten. Onvermijdelijk neem je toch wel eens de week door en infecteer je elkaar onbewust met elkaars vak. Mijn partner is geen wijnhandelaar, maar is onderzoeker, coördinator bij het center of expertise NEBER

De wetenschap of de noodzaak van verduurzaming van bestaande gebouwen is daardoor al een tijd latent aanwezig en wordt onbewust al met succes in de praktijk gebracht.

Het WonenLimburgHuis in Roermond was voor ons bureau, met trots het eerste Nearly Zero Energy rijksmonument. Een aantal jaren daarvoor hebben we het Boostenwijkje in Maastricht al van energielabel G naar label A+ opgewaardeerd.

Op basis van deze kennis en ervaring ben ik ervan overtuigd dat wij een belangrijke bijdrage kunnen leveren in deze toekomstige opgave. NEBER ziet ook de noodzaak, maar merkt dat er een kennis tekort is in de markt. 
Om dit tekort te verkleinen heeft NEBER een serie Masterclasses "verduurzaming van de bestaande woningvoorraad" opgezet. In één van deze masterclasses zorg ik voor de programma inhoud.


Arrogantie
Met een redelijke arrogantie meende ik niet te hoeven deelnemen aan de 9 masterclasses. Tot een week van te voren heb ik het weten te negeren. Ik werd echter gestoord door een mateloze onrust en heb me uiteindelijk aangemeld.

Dagvaardiging
De eerste bijeenkomst sloeg in als een bom.
Eerst een rustige geanimeerde start met een aardige introductie op het thema. De tweede helft werd ingevuld door Roger Cox, partner bij Paulussen advocaten. Hij heeft zijn boek gepubliceerd "REVOLUTIE MET RECHT". Daarnaast heeft hij onlangs de Nederlandse staat gedagvaard om haar afwachtende houding ten aanzien van het klimaatprobleem. Na zijn intro ging hij in op de reden en op de inhoud.

Het boek leest als een scherp requisitoir

Ik vond het boeiend, daarna zorgwekkend, het werd beangstigend en een tenslotte bezorgde het een gevoel van hopeloosheid. 
Zo heftig.
Eén gedachte die overbleef: waar staat de fles?

Wij, bewoners op deze aarde, LOPEN ACHTER !
Wie helpt er mee om een kantelpunt te voorkomen? Ik ben bereikbaar!


Harold Janssen
Architect | directielid

PS; de fles heb ik kunnen weerstaan ;-)






1 opmerking:

  1. Hallo Harold,
    Wat goed van je om hierop in te zetten en niet te wachten totdat er iets gebeurd door de jongere generatie !! Ik wens je hierbij heel veel succes en hoop dat er veel
    positieve reacties zullen komen.
    Succes, Dre' Gouder de Beauregard

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor de belangstelling, geef hier een reactie (incl. afzender) op deze SATIJNplusBLOG. Mede namens de andere lezers bedankt voor de feedback.